Tuesday, November 07, 2006

For ai uga!!! psyko laaang mail! ameo!

Ny uke, ny kunnskap!!!
Håve mitt e så stappa fult av info og læring at det begynne nesten å bli for mye for meg. En ting e å forstå kæ talerene meine men en aen ting e å få hjarta te å forstå det....

Denne uga he me hatt om herredømme (Lordship...hørres møje bedre ut på engelsk) og det he vært den besta ugå for Miriam te nå. Fysste timen ga Coleen (taleren) alle hvert sitt bibelvers å eg fekk høys 2:10 ....stå opp min kjæreste, du min fagre, og kom ut! Dette verset sa meg lide å ingenting når eg fekk det men det fekk MØJE betydning te slutt.

Begynnelsen av ugå va deprimerende; eg va møkk lei av å prøve å gi alt te Gud uten å føle hans nærhet, uten å elske han slik eg bør for alt han he gjort og det å isje høre hans stemme skikkeli. Mandag kveldsundervisning va touching for meg og eg følte eg ville grine...isje spør keffor. Mandag morgen, fortsatt lei....vi hadde intercession, Miri va den ainaste som isje hørte Guds stemme noe som passte meg lide når eg va lei alt den dagen. Men med hjerta av stein så sga kje Miri vise det, isje grine, isje vise for mye følelser. Så eg holdt faktisk tebage en gråt som ville ut, og det førte te at det kom ut fra nasen i steden...hehe litt kult, aldri opplevd før. Itte intercession som bestemte eg meg for å gå en tur for å grine ut sånn eg kom klar som et egg te undervisningstimen uten å ver redd eg sgo begynne å grine pga tristheten som hadde lagt seg over meg de siste to dagene. Men nei, Miri gjekk isje tebage te timen, bare va lei, ville gi opp men samtidig isje. Hm...isje lett. For å hoppe litt framover i historien så måtte eg snakke med lederen etterpå for å forklare keffor eg hadde vært borte, noe som en bare ikke er. Då klarte eg kje holde gråten tilbake lengre så Miri grein så smått mens hu prøvde å forklare vanskeligheter i livet. Så suddenly out of the blue kom en stor, ekkel mann å begynte å prate med oss med munnen full av en hamburger. Rar mann tenkte med og lederen min sa me va opptatt...så gjekk han etter litt. Men to min (ca) senere kom han tilbake, satte seg ved min side og startet å be for meg...hm...Miri va skeptisk te hele maen! Men så skjedde det noe: lederen min startet å be i lag med han og Miri satte i gang tidenes grining!! Trur aldri denne jenta he hulka som dette før, og pga eg he holdt det tebage sånn så va det ei grining som gikk i hikk hakk, hikk, hakk......flaut, og pinlig. Men at miri hadde noge så måtte ut va sikkert å vist! Så gjekk maen som miri he funne ut at va Guds verk: det kula e at eg he tenkt møje på kæ tanker eg he om folk, kor fæle eg e te å dømme folk+++, så la meg si det slik: Gud e kul...det va kje en tilfeldighet at maen nettopp hadde vært å kjøpt seg en hamburger som han tok et stort bitt av før han begynte å snakke. Gud prøvde vise lille Miri at dømming av folk= FAIL.

Denne dagen fekk eg høre Guds stemme, kjenne hans nærhet og eg valgt å gi mitt liv te han! (på Greta sin bursdag) Å haila vegå he vært full av utfordring fra Gud. La meg ta med noen eksempler: unna lovsang følte eg Gud sa eg sgo gå ned på kne for han....noe eg syns e flaut for eg tenke ALT ALT ALT for møje på kæ folk rundt meg tenke. Men som eg he lært, å gjør som Gud seie e det besta så eg gjorde det og følelsene ittepå e ubeskrivelige; fred og glede! Neste utfordring va verre: me va i en by i nærheten for å evangalisere å Gud og med sgo en og en stå på en benk å si hver vår ting om koss Gud e...sånn rask opp og ned som poppkorn...då fekk Gud føre seg at eg sgo lese haile jes 5 (på eng, det tar tid). Jau jau obey Him: eg jorde det: flaut! Eg trur Gud utfordre meg te å stole på han...noe som faktisk e mega vanskelig for det om eg trur Guds plan for meg e bedre en noge aent. Anyway neste utfordring: fredagsmøte med hele basen og hans som leder møte ber 3 stk komme opp og dele et vitnesbyrd fra uga...Gud hoppe inn i tankene og ber meg gå opp. No way...det turde eg kje...daaaa eg må forberede meg grunnet engelsken+++ så eg gjorde det isje. Poenget mitt e at dette e spennende men vanskelig. Trust e liksom e det store ordet for tiå. Å bibelverset Colleen ga meg....ja fatte dokk det nå? Miri hoppa ut av gamle seg og startet et nytt utfordrende, spennende liv.

Dette blir viss langt: må jo fortelle litt om ukas undervisning så dokk vett og kæ miri he lært og så dokk kan lære i lag med na=)

Gud vil gå til hjertet vårt og forandre måten vi tenker på. Vi kan stoppe handlinger, men Gud vil heller forandre måten vi tenker på. Men det kan ikke forventes over natta - det e en prosess! (viktig å huske, tålmodighet...isje alltid liga lett). Vanskeligheter og offring er en del av det kristne livet, men Gud vil gi oss nåde midt i disse forsøkene på å forandre livet vårt. Gud bringer oss til et sted hvor vi er lærevillige i hjertene våre til å la Gud gjør det han vil gjør. Gud vil utfordre oss i om vi bare sier det eller om lever det ut. Lordship handler om viljen vår, hva er vi villig til å gi til Jesus?? Guds plan for oss e 100% ren og rett for oss. Vi må komme til et punkt i viljen vår der vi er enige med Gud- han har det beste interessen for oss - VI MÅ STOLE PÅ GUD! Hvis vi prøver å holde på livet vårt, vil vi miste det, men om vi gir det til Gud vi vinne det. Mistillit er synd. Djevelen vil ødelegge vår uskyld ved å gi oss for mye infor som vi ikke kan handle. Er vi villig til å legge ned livet vårt til nasjonen? Til det Gud kaller oss til?

Den eneste måten å elske andre er å ikke ha fokus på oss selv. Visdom= ha kunnskap og vite hvordan en skal bruke den.

Djevelen prøver å få oss til å se på kæ me isje he, istedenfor å være takknemlige og se hva vi har og hva Gud har gitt oss. "love of money is the root to all kinds of evil" Det er ikke hvor mye av mine penger eg gir til Gud, men hvor mye av hans penger eg beholder selv. Alt vi har er Guds ting- han er god som gir oss det vi trenger.

Vær ydmyk (ydmyk = gi alle rettigheter til Gud og ikke tenk på hva en fortjener) Hver gong me adlyder Gud istendenfor djevelen tar vi tilbake noe fra djevelen.

SE ETTER OG BEKREFT DET GODE I FOLK OG SITUASJONER - HVIS DU SER DET NEGATIVE, SPØR DEG SJØL OM HVORDAN DU KAN GJØRE DET BEDRE

Joh 15:13 greather love has no man that he lay down his life.

Ja det va vel det.....så fredagen skulle alle de som ville i klassen gå fremfor klassen og legge ned rettigheter til Gud, så kæ tid å kæm miri gifte seg med vett kun Gud (lure på om det e han lille lyse).

Så en siste ting: Miri vett kor hu sga på outreach: 27.12-06 til 17.02.07 sga eg te bangkok, Thailand. 18.02-07 til 11. 03.07 sga eg fyge rundt i Perth med World Impact Tour, det som he vært i Sandnes tidligere. Spannande, eg gler meg!

Ellers vil eg bare avslutte med å skryte av mine lange koselige mailer som eg i dag stod opp klokka fem (før morningstreningå) for å skriva! Stor takk te meg!!! Gud e stolt av meg!

go klemma fra meg

6 Comments:

Blogger Hanna said...

Eg har fonne bloggen din! Tjoo!
Dette va konge å lesa Miri!! Eg glede meg te å hørra om det som skjer vidare, å te å læra av det du skrive her! Kjør på vidare! :)

3:41 PM  
Blogger greta said...

hei! de æ så kjekt å hørra frå deg! Godt ting går seg te! enormt lærerikt! Hels kath!!

11:19 AM  
Blogger j said...

Glem ikke å være gjestfri, for på den måten har noen, uten selv å vite det, hatt engler som gjester. Hebrerne 13:2. Kom på dæ verset når du skreiv om han mannen som ba for deg...

Kæ æ oddsen for at dæ skjer egentligt ?
- Utrulig bra...

4:40 PM  
Blogger Pål said...

This comment has been removed by the author.

9:14 AM  
Blogger Pål said...

This comment has been removed by the author.

9:16 AM  
Blogger Pål said...

Ja!! Impact tour folka vil bare rive sont ting heile tida mens de skriker høgt så det blir nok løye å vær med dei.

9:31 AM  

Post a Comment

<< Home